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Laurent Cammarata, associate professor in education at the University of Alberta Campus St-Jean, is the winner of the Alberta Teachers’ Association’s 2018 Educational Research Award.
Cammarata’s submission focused on an 18-month-long professional development (PD) journey of 15 French immersion teachers who undertook an innovative team approach to expanding their knowledge and skill in the area of curriculum planning, specifically in the area of language and content integration.
“Although scarce, research exploring the challenges faced by immersion teachers
"This work has a direct relationship to improving school and classroom practice."
— Phil McRae, the ATA’s associate co-ordinator of research |
indicates that one of the biggest issues for them is the creation and implementation of well-balanced programs where both content and language instruction are targeted simultaneously,” said Cammarata. “The primary aim of this study was to gain a clear picture of how effective a long-term professional development project could be in preparing teachers for the unique curricular and pedagogical demands that are a part of teaching French immersion.”
Cammarata’s study is especially timely given the release of a new draft program of studies planned for December 2018, said Phil McRae, the ATA’s associate co-ordinator of research.
“This work has a direct relationship to improving school and classroom practice.”
The ATA’s Educational Research Award, valued at $5,000, is presented annually to a faculty of education member or sessional lecturer at an Alberta university or university college who has undertaken high-quality research on classroom teaching and learning. ❚
Recherche : l’ATA décerne un prix à un professeur du Campus Saint-Jean
Rédaction de l’ATA News
Le Dr Laurent Cammarata, professeur agrégé en éducation au Campus Saint-Jean de l’Université de l’Alberta, est le lauréat 2018 de l’Educational Research Award décerné par l’Alberta Teachers’ Association.
La recherche du Dr Cammarata s’est intéressée au parcours de 15 enseignants en immersion française qui ont entrepris un projet de perfectionnement professionnel (PP) d’une durée de 18 mois. Dans le cadre de ce projet, les enseignants ont adopté une démarche collective novatrice visant à élargir leurs connaissances et à accroitre leurs compétences en matière de planification pédagogique, plus particulièrement dans le domaine de l’intégration de la langue et du contenu.
« Bien qu’il n’en existe que très peu, les recherches portant sur les défis auxquels font face les enseignants en immersion démontrent que l’un des plus grands enjeux auxquels ils sont confrontés est la création et la mise en œuvre de programmes équilibrés mettant l’accent à la fois sur l’enseignement du contenu et de la langue », affirme le Dr Cammarata. « L’objectif principal de cette étude était de porter un jugement éclairé sur l’efficacité d’un projet de perfectionnement professionnel à long terme pour préparer les enseignants aux exigences pédagogiques et liées au curriculum qui sont particulières à l’enseignement en contexte d’immersion française. »
L’étude du Dr Cammarata arrive à point nommé étant donné la publication prévue pour décembre 2018 d’un nouveau curriculum à l’état d’ébauche, selon Phil McRae, coordonnateur adjoint aux recherches à l’ATA.
« Ce travail contribue de façon directe à l’amélioration des pratiques à l’école et dans la salle de classe. »
L’Educational Research Award de l’ATA, d’une valeur de 5 000 $, est remis annuellement à un membre du corps professoral d’une faculté d’éducation ou à un chargé de cours œuvrant au sein d’une université ou d’un collège universitaire de l’Alberta qui a entrepris des recherches de qualité portant sur l’enseignement et l’apprentissage en salle de classe. ❚